Rätt klädd för vinter och kyla

Visst är det möjligt att träna utomhus året om! Med rätt kläder funkar träningen lika bra på sommaren som vintern. Viktigt är att du klär på dig i flera lager och på så sätt kan reglera din klädsel allt eftersom din kroppstemperatur stiger.

Lagret närmast kroppen: Ullstrumpor med kompression, ullunderbyxor och för tjejer sport-BH. När det är extra kallt – över minus 10 grader tar jag på mig min fleece-BH.

Lager 1: Tunt underställ i merinoull/silke

Mellanlager: Tunnare fleecetröja och väst samt förstärkning över rumpan med fleeceshorts.

Ytterlager: Jacka (vindtät och ventilerande) och löpar-/träningstights

På huvudet: Mössa i fleece eller ull

På händerna: Tumvantar där du kan ha tunna ullfingervantar (liners) som förstärkning under. Viktigt att röra på fingrarna för att hålla cirkulationen igång.

På fötterna: Dubbade löparskor och snölås för att undvika att bli blöt och kall mellan tightsen och skorna.

Grundregeln är att hålla igång och vara i rörelse hela tiden. Undvik att bli stillastående. Till och från träningen kan de vara bra att ha på dig en förstärkningsjacka.

Utöver detta tillkommer pannlampa och reflexväst så att du ser och syns!

DSC_0092 DSC_0093 DSC_0095 DSC_0097 DSC_0100 DSC_0102